نحوه تدریس حروف الفبا در پایه هفتم
در دو سال قبل ، روند کتاب هفتم و راهنمای معلم به این گونه بود که کل حروف در ابتدای سال تدریس نشود . بر اساس روش whole language از کل به جز رسیدن ، تاکید به ترتیب بر مهارت صحبت کردن ،شنیدن ، خواندن ،نوشتن بود . در هر درس سه حرف تدریس میشد و تا پایان سال حروف کامل میشد .
اشکالاتی وجود داشت ، بچه ها در خواندن کلمات دچار مشکل میشدند و همین طور در نوشتن کلمات بسیار ضعیف بودند .همچنین رویکرد whole language در یادگیری زبان مادری بیشتر کاربرد دارد. در یادگیری second language نیز استفاده میشود البته در سنین پایین .
ولی با توجه به اینکه یادگیری زبان در ایران foreign language هست و آغاز سن یادگیری زبان خارجه از 12 سالگی در مدارس هست و همچنین زمان اختصاص یافته به درس زبان دو ساعت در هفته است ،این روش در سیستم آموزشی مدارس ایران جواب نمی دهد . به این خاطر که مدت زمان یادگیری حروف یک سال به طول می انجامد و قدرت یادگیری و درک انتزاعی دانش آموزان در این سن متفاوت از کودکان در سنین پایین هست .
لذا تصمیم بر این شد که در ابتدای سال کل حروف الفبا تدریس شود .به این صورت که نحوه نگارش و اسم حروف تدریس شود .
من در ابتدای سال به صدای حروف هم اشاره می کنم . چون بدون در نظر گرفتن صدای حروف ،یادگیری شکل حروف به تنهایی، کمکی به مهارت خواندن و نوشتن دانش آموزان نمی کند .
چهار هفته شروع سال تحصیلی با بخش ولکام و آموزش حروف سپری می شود .
برای هر حرف با ذکر صداهای آن که در راهنمای معلم آمده است ،از دانش آموزان میخواهم چند first & last names مثال بزنند .
مثلا برای حرف Aa
Atena Aliabadi
اسامی را روی برد می نویسم و از دانش آموزان می خواهم در کتاب کار ( صفحات مخصوص حروف ) یادداشت کنند . به عنوان تکلیف از انها میخواهم به این اسامی چند اسم دیگر اضافه کنند و در صورت نیاز آن ها را تکرار کنند .همچنین دیکته پای تخته ای از نحوه نوشتن حروف و اسامی فارسی میگیرم که رسم الخط دانش آموزان هم چک شود .
در طول سال در هر درس با توجه به حروف مورد تاکید درس ،به تعداد اسامی فارسی اضافه میکنیم و همچنین بیشتر بر روی کلمات انگلیسی تمرکز میکنیم که در متن درس یا فوتودیکشنری به آنها اشاره شده است .
با تشکر از استاد پیریائی